پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:43 - 1397/09/30

بالاگرفتن اختلافات میان شرکای اجتماعی

وزیر کار آب پاکی روی دست کارگران ریخت/ شریعتمداری قبل وبعد رای اعتماد چه گفت است!

اختلافات نمایندگان کارگری و وزارت کار پس از اظهارات وزیر کار مبنی بر «لزوم استعلام از معاونت حقوقی رئیس جمهور برای افزایش مزد کارگران» بالا گرفت.

کارگر آنلاین : اختلافات میان نمایندگان گروه‌های مختلف کارگری حاضر در شورای‌عالی کار با نماینده دولت (وزارت کار) در این شورا بر سر افزایش مزد کارگران بالا گرفته است.

 

سر آغاز این اختلافات به رویدادهای اخیر اقتصاد کشور و افزایش یکباره قیمت‌ها در بازار و کاهش شدید قدرت خرید کارگران باز می‌گردد و در این دوره به اذعان بسیاری از کارشناسان بازار کار هزینه‌های تأمین سبد معیشت از دریافتی این قشر زحتمکش بیش از ۷۰ درصد پیشی گرفته است.

 

در این شرایط سخت اقتصادی کارگران با حداقل دریافتی به طور متوسط یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی با ۲ فرزند باید تصمیم جدید و حمایت فوری در شورای‌عالی کار صورت پذیرد.

در واپسین روزهای سال گذشته دستمزد کارگران که برای اولین بار در سال ۹۷ وارد بازار کار می‌شوند (کارگران حداقلی بگیر) در صورت داشتن دو فرزند، یک میلیون و ۵۳۴ هزار و ۵۲۲ تومان مصوب شد که قدرت خرید با این رقم به شدت کاهش یافته است.

 

* اظهارات جنجالی وزیر کار و بالاگرفتن اختلافات میان شرکای اجتماعی

هفته گذشته، وزیر کار درباره افزایش مجدد دستمزد کارگران گفت: ما در وزارت کار از معاونت حقوقی رئیس جمهور استعلام کردیم و پاسخ این بود، دستمزد فقط یکبار باید افزایش یابد. آیا می‌شود کارگران را از بقیه مردم جدا کرد و برای آنها تصمیم جداگانه گرفت؟

در واقع این جمله « آیا می‌شود کارگران را از بقیه مردم جدا کرد و برای آنها تصمیم جداگانه گرفت؟» سر منشأ ایجاد اختلافات میان شرکای اجتماعی با وزارت کار شد.

در این باره، فرامرز توفیقی، عضو شورای عالی کار در واکنش به اظهارات وزیر کار مبنی بر اینکه آیا می‌شود کارگران را از بقیه مردم جدا کرد؟ گفت: مرجع تفسیر قانون مجلس است. دولت باید از مجلس برای افزایش حقوق استفساریه بخواهد.

لینک کوتاه :

برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین